Verbindende communicatie die wél werkt!

Net als in alle relaties kan communicatie in zakelijke relaties, een team of groep zorgen voor boosheid, irritatie en onbegrip. Dat is normaal, niet te voorkomen en is op zich niet erg.

Het gaat pas mis als men niet goed kan omgaan met de verschillen van meningen en opvattingen, als iemand per se gelijk wil hebben en men niet naar de mening van de ander wil luisteren. Dan ligt weerstand en conflict op de loer en dat wil natuurlijk niemand!

De kunst is om in gesprek te blijven met elkaar, elkaar te respecteren en de verschillen en pijnpunten op een constructieve manier te kunnen benoemen. Maar soms lukt dat niet of niet meer. Emoties zijn te hoog opgelopen en zijn een eigen leven gaan leiden. Men is bang voor escalatie, een onwerkbare situatie of zelfs ontslag.

Het kan zijn dat de eigen innerlijke communicatie niet helder is. Je weet niet goed welke behoeften, gevoelens of emoties er bij jou spelen. Of juist wel maar er is angst om te zeggen wat je voelt, denkt en wilt omdat je niet oordelend, aanvallend of verwijtend wil zijn.

Neiging is dan om aan te passen en het naar binnen te slaan waardoor het een eigen leven kan gaan leiden óf het op een agressieve manier te uiten waarmee destructie in de relatie op de loer ligt. Het zijn krachtige energieën die soms moeilijk te hanteren zijn in de communicatie naar anderen.

Hoe ga je constructiever om met een stroeve samenwerking, als de boel muurvast zit of er sprake is van een conflict? Hoe ga je effectiever om met verschillen in opvattingen en meningen? Hoe vermijd je weerstand? Hoe geef je feedback en voer je beoordelingsgesprekken die leiden tot groei en samenwerking? Constructieve communicatie is een boeiend coachtraject waarin dialogische gespreksvoering, geweldloze communicatie en rollenspel ingezet worden om te komen tot verbindende communicatie die wél werkt.

Vind je een goede samenwerking belangrijk? Wil je dat je medewerkers of team constructiever leren communiceren en anders omgaan met meningsverschillen? Of wil je zelf constructiever communiceren? Maak gebruik van een vrijblijvend oriënterend gesprek.